mandag den 12. september 2016

10 grunde til du føler dig træt hele tiden

Det er et problem mange af os er nødt til at beskæftige os med –at føle sig træt midt på dagen. Det er et bekostelig problem. Ikke alene kan det forhindre os i at gøre de ting, vi elsker (som at motionere og besøge venner og familie) og de ting, vi er nød til at gøre (som at arbejde), men det kan også udgøre en fare for vores helbred. Faktisk medfører træthed hvert år ca. 100.000 bilulykker i USA alene. Nogle gange kan effekten af søvnmangel være endnu mere markant: atomulykken på Three Mile Island i 1979, Exxon Valdez oliekatastrofen, Tjernobyl nedsmeltningi 1986 – var alle forårsaget af søvnmangel.

Så hvad er det, der får dig til at føle dig så træt?

1. Du springer din træning over

Føler du dig lidt træt? Det er ingen undskyldning for at springe din træning over. Faktisk viser en undersøgelse fra University of Georgia, at undlade at træne regelmæssigt faktisk kan gøre dig mere træt. Tricket er at afsætte mindst en smule tid på imellem 20- og 30-minutter- til relativt intens motion (såsom løb eller cykling) på regelmæssig basis. Du behøver ikke at løbe en maraton for at holde dine energiniveauer højt.

Bare komme ud og lav noget fysisk. Regelmæssig motion har, efter alt, vist sig at øge styrke og udholdenhed, hvilket får hele din krop til køre mere effektivt, hvilket betyder, at du ikke vil føle sig så træt så ofte.

10 grunde du føler dig træt hele tiden
10 grunde du føler dig træt hele tiden

2. Du drikker Ikke nok vand

Dehydrering kan være direkte forbundet med træthed. Medicinske eksperter fra Tufts University anslår, at kun 2 procent væsketab kan have en betydelig indvirkning på vores energiniveauer, fordi det forårsager en synlig reduktion i blodvolumen.

Forskningen forklarer, at dehydrering får hjertet til at pumpe blod mindre effektivt. Dette begrænser til gengæld den hastighed, hvormed ilt og næringsstoffer komme til dine muskler og vitale organer. Det er en opskrift på udmattelse. Så sørg for at få masser af vand i dig som dagen går!

3. Du får ikke tilstrækkelig jern

Du kender sikkert nogen, der har et problem med jernmangel. Hvis du gør det, ved du, at de ofte klager over at føle sig træt, svag, og ude af stand til at koncentrere sig om noget i en længere periode. Vi kan alle lide under følgerne af ikke at få nok jern. Uden tilstrækkelige jernniveauer i vores blod, når mindre ilt sin vej til musklerne og celler i vores krop.

Den gode nyhed er, at du kan ændre dette ved at indtage flere jern-tunge fødevarer, fra magert oksekød til kidneybønner, tofu, æg, mørke bladgrøntsager og nødder. Her er et andet tip: Indtag af fødevarer rig på C-vitamin kan hjælpe din krop med at absorbere jern-tunge fødevarer. Så kombiner din bøf og grønkål med appelsinsaft, næste gang du begynder at føle dig lidt udmattet.

4. Du stresser over de små ting

Det vil måske overraske dig, men at bekymre sig for meget kan have en skadelig virkning på dit fysiske helbred. Det kaldes stress, og det kan forlade dig med følelsen af både mentalt og fysisk udmattelse.

Det er helt normalt at føle angst og stress fra tid til anden, og i disse tilfælde er det vigtigste simpelthen at tage en dyb indånding og tænke over a) hvor rimelig dine bekymringer virkelig er, og b) hvad der er det værste, der kan ske. Chancerne er, at virkeligheden ikke er nær så katastrofal som din bekymring. Hvis du føler på denne måde hele tiden, er det selvfølgelig vigtigt du konsultere din læge om problemet.

5. Du springer morgenmaden over

Lad os antage, at du har fået en normal nattesøvn for en voksen- omkring syv til otte timer. Du stod sandsynligvis ikke op midt om natten for en snack, hvilket betyder, at din krop er gået et stykke tid uden nogen form for næring.

Det er derfor, det er bydende nødvendigt, du ikke springer morgenmad over. Giv din krop det brændstof den har brug for at komme igennem dagen. Hvis du kæmper med tanken om at spise så tidligt om morgenen, så prøv at spise noget småt, såsom en energibar. Hvis det er for meget, så prøv en frugt eller smoothie.

6. Du spiser for meget junkfood

Der er en grund til ernæringseksperter henviser til slik og salte snacks som chips som "tomme kalorier". Det er, fordi junk-fødevarer indeholder meget få komponenter, som din krop kan arbejde med, såsom vitaminer og protein.

Endnu værre er, at disse fødevarer rangerer meget højt på det glykæmiske indeks, hvilket betyder, at de kan forårsage at dit blodsukker skyder i vejret. Det er fint på kort sigt, men i sidste ende vil det føre til et systemnedbrud, og efterlade dig mere træt end før. Det er derfor, det er vigtigt at spise fiber- og proteinrige fødevarer, som vil holde din krop fyldt med energi i en længere periode.

7. Du påtager dig for mange ansvarsområder

Hvis du er en hårdtarbejdende, ambitiøs person er chancerne at du har svært ved at sige "nej", når chefen kommer til dig med en ny opgave. Men nogle gange kan at sige "ja" være dårligt for dit helbred, og især dit energiniveau. Det kan være virkelig svært, hvis det betyder, at du springer måltider og træning over og ikke at komme i seng på et rimeligt tidspunkt.

Eksperter foreslår at lave en liste over opgaver og beslutte, hvilke der er de vigtigste til at udføre. Så sørg for din chef ved, at du bare ikke har tid til at gøre alt. Hvis det er nødvendigt, så forklar dem, hvorfor. Chancerne er, at de ikke fuldt ud forstår, hvor meget der er på din tallerken, og hvordan det påvirker dit helbred. Og det sidste, de ønsker, er en træt medarbejder.

8. Dine omgivelser er et rod

Uanset om det er på arbejde eller hjemme (eller begge), så er rod mentalt udmattende. Det begrænser din evne til at fokusere på en enkelt opgave, og kan endda gøre du føler at hele verden er på vej ned omkring dig.

Det blotte syn af et rodet skrivebord eller køkken som det første om morgenen kan være overvældende, og du føler som om det er umuligt at undslippe din stress. I modsætning hertil vil et pænt og organiseret rum gøre dig mere effektiv, lindre stress og holde dit energiniveau op.

9. Du drikker før sengetid

Der er ingen tvivl om, at tage en alkoholisk drik efter en lang dag med arbejde kan hjælpe med at få pulsen ned. Men det er vigtigt at undgå at få for mange drikkevarer før du gør i seng, fordi alkohol har en meget synlig rebound effekt.

Selvom at tage en drink eller to kan hjælpe dig med at slappe af og måske endda få dig til at falde hurtigere i søvn, så kan indtagelse af alkohol øge dine chancer for at vågne op midt om natten. Det kan efterlade dig vendende og drejende i timevis, så du er forfærdeligt udmattet om morgenen. Det er derfor, læger foreslår at stoppe dit forbrug af alkohol et par timer før du går i seng.

10. Du kontrollerer mails og sociale medier lige før sengetid

Det kan være svært at gå timer uden at tjekke dine e-mails, SMS-beskeder eller sociale medier. Men dette kan bidrage til dit stressniveau, hvilket gør det sværere for dig at slappe af og falde i søvn.
Forestil dig at der er en e-mail fra din chef , som beder dig om at tage på en ny opgave. Vil du ikke være bedre rustet til at imødegå denne bekymring som første ting om morgenen, efter en solid 8-timers søvn, end lige før sengetid? Det er noget at huske på, når du henter din smartphone eller tablet-computer, lige før du lægger dig i seng for natten.

Ingen kommentarer: